Головне управління ДПС у Сумській області звертає увагу, що у ДПС впроваджується система управління податковими ризиками (комплаєнс-ризиками).
За допомогою цієї системи ДПС:
- аналізує внутрішні та зовнішні фактори, які можуть вплинути на сплату податків;
- визначає можливі ризики порушень;
- обирає способи реагування на ці ризики;
- постійно переглядає та оновлює інформацію про ризики;
- обмінюється даними, навчається і накопичує досвід для покращення своєї роботи.
Основні види ризиків, що виникають у разі недотримання платниками податків вимог податкового законодавства та інших нормативних актів, контроль за якими здійснюють податкові органи в межах реалізації експериментального проєкту, включають:
- ризик реєстрації – ситуації, коли особи, які зобов’язані перебувати на обліку в податковому органі або бути зареєстрованими платниками окремих податків, фактично не взяті на облік або не мають відповідної податкової реєстрації;
- ризик звітності – випадки несвоєчасного подання податкової звітності або повної її відсутності з боку платників податків;
- ризик сплати – ситуації, коли податки, збори чи інші обов’язкові платежі сплачуються із затримкою, не в повному обсязі або не сплачуються взагалі, що спричиняє виникнення та накопичення податкового боргу;
- ризик декларування – випадки, коли податкові надходження занижуються або можуть бути занижені через некоректне відображення показників у звітності, як внаслідок помилок, так і через умисні дії.
При цьому система управління охоплює автоматизовані, неавтоматизовані та комбіновані процеси.
Автоматизовані процеси передбачають використання спеціально розроблених алгоритмів, які автоматично здійснюють ідентифікацію, оцінювання податкових ризиків та формування заходів реагування на них. Використання автоматизованих процесів забезпечує уніфікацію організаційних і методологічних підходів у взаємодії ДПС із платниками податків, а також знижує вплив людського фактора.
Неавтоматизовані процеси ґрунтуються на виявленні ризиків за допомогою податкової інформації, вибраної з інформаційно-комунікаційної системи ДПС за разовими тематичними алгоритмами, а також на основі даних, що надходять із зовнішніх джерел.
Комбіновані процеси передбачають поєднання автоматизованих та неавтоматизованих підходів до обробки інформації про платників податків і пов’язані з ними податкові ризики.