На цей момент система е-ТТН знаходиться у третій фазі своєї розробки та проводиться її тестування. “З першого квітня система почне працювати в експериментальному режимі й всі охочі можуть почати її використовувати, а обов’язкове застосування е-ТТН почнеться з першого серпня 2022 року” – Іван Затварський, представник Міністерства Інфраструктури України.
Щодо дати переходу на обов’язкове використання електронних накладних, дата 1.08.2022 була вказана на всіх тематичних сайтах, однак, єдине її підтвердження було розміщено на сайті МінІнфраструктури, а не у законодавчих актах. Це пов’язано з тим, що на цей момент команда працює над законопроєктом про внесення змін до Закону №2344 «Про автомобільний транспорт», який на цей момент знаходиться на розгляді комітету депутатів і буде представлений громадськості найближчим часом. У цьому законі буде затверджено дату переходу на обов’язкове використання е-ТТН, а також основні визначення системи.
З 1 серпня відбувається перехід на електронні накладні тільки для звичайних ТТН, для спеціальних (перевезення спирту, палива, молока тощо) такий перехід відбудеться у 2023 році.
На цей час ще в другій фазі були сертифіковані 8 провайдерів і ще 7 в процесі її проходження.
Для реєстрації товарно-транспортних накладних можна використовувати будь-якого провайдера незалежно від того, яким провайдером для е-ТТН користується постачальник/одержувач.
Звичайно, будь-яка звітність вимагає підтвердження особи та для цього в майбутній системі буде використовуватися Кваліфікований Електронний Підпис (КЕП). Все ще потрібні 3 підписи – від постачальника та отримувача та одна від перевізника, або фізичної особи (тільки ІПН). Останній варіант може бути корисний перевізникам-приватникам.
Проте основна проблема полягає в тому, що перевізники найчастіше не мають при собі ні досить сильного смартфона, ні тим більше комп’ютера для швидкого підписання. Основним варіантом є використання сервісу «Дія» для підписів, а також спрощення та прискорення отримання КЕП.
Основний принцип реєстрації е-ТТН виглядає приблизно так: в основному компоненті (ЦБД) з’являється новий документ, а під час підписання перевізником він вважається зареєстрованим.
Варто зазначити, що згідно з цією схемою, представники контролюючих органів отримуватимуть інформацію про документи не через центральний компонент, а через користувача, тобто така інформація відображатиметься при пошуку за номером транспортного засобу.
На цьому всі основні дані щодо е-ТТН закінчуються, але хотілося б додати, що якщо ваше підприємство планує з першого квітня добровільно перейти на електронні накладні, то МінІнфраструктури як обережність рекомендує брати з собою 1 екземпляр ТТН у паперовому вигляді, оскільки система буде ще тестуватись. А, наприклад, при зупинці Укр.транс.безпекою може виявитися, що на цій ділянці дороги відсутнє інтернет покриття.
На цьому все, будемо й надалі стежити за інформацією, що надходить, і оперативно вас про неї повідомляти!
Юрій Цимбалюк
Податковий консультант AC Crowe Ukraine